Thursday, October 18, 2012

PRODUK MADU LEBAH ORIGINAL DAN PROSES PEMINDAHAN LEBAH APIS CERANA KE HAIF


Tak dapat nak tunjukkan proses permulaan sbb.tak de pembantu nak pindah lebah nih,,tapi ape2 pun sarang lebah(linin) dah pun saya pindahkan ke frim2 yang siap diikat dengan getah .. seperti dibawah nih..

Tu dia frim yang telah siap dipasang bersama sarang lebah (lilin) tadi, dan lebihan sarang yang ada madu boleh diletakkan di atasnya,,untuk makanan lebah yang berada disitu..

Sebelum kerja2  pemindahan atau proses yang lain berkenaan lebah,,ianya perlulah diasapkan. supaya lebah tidak bertingak agrasif...sesuai dengan sifatnya yang pantang diganggu........    

Sarung tangan kena pakai..Safety first.....

Mod lebah keran nih tak leh nak baca kekadang kalau tak kena gaya,,lebah bersifat agrasif,,dan menyerang mangsa tak mengenal tuan....

Nampak cam seronok dan jinak,,tapi awas tak leh main kasar,,nak rasa sengatan berbisa dari lebah nih..meh jumpa kawan..insaalah..ada orang kata sengatan tu ubat..tapi kena le rase sakit dulu..

Ahh kan dah clear,,semua lebah-lebah dah masuk ke dalam kotak,,Ikut ratu dia le tuh,,,orait..

Kalau dah sure semua lebah dah masuk bukakan penutup sedikit dan tinggalkan 30 min..tujuannya untuk memberi laluan kepada lebah pekerja yang baru balik dari mencari makan juga kepada lebah2 yang keluar bersiar2 ke..bila balik tak lah terpingga2 bila dapat rumah baru..

Batang kelapa atau dalam bahasa Indon 'glodok',,bekas rumah lama lebah,,bolehlah dialihkan dan boleh dipasang semula bagi koloni lebah yang lain yang berhajat..   

Setelah puas pekena  penyengat ,,inilah hasilnya,,madu TULIN dan ASLI.,, pengeluaran madu agak terhad...bergantung kepada tumbuhan yang berbungga di persekitaran,,Tumpuan lebah mencari makanan di tempat kami adalah dari bunga jagung dan bunga nenas, selain dari itu bunga kelapa sawit , bunga rumput dll .

Madu lebah kampung atau dipanggil madu lebah lalat atau ada orang kata madu lebah keran atau dalam bahasa diaorang apis cerana memang lain mempunyai citarasa madu yang asli dan tersendiri..

2 comments:

Unknown said...

Bang pm harga madu ye terima kasih. .

Unknown said...

Bang pm harga madu ye terima kasih.. no saye 0177972985